- Trainer/in: MIHAELA ALEXANDRA POP
- Trainer/in: OANA SERBAN
- Trainer/in: CATALIN DANUT CIOABA
- Trainer/in: Sorin Costreie
- Trainer/in: DANIELA RODICA JALOBEANU
- Trainer/in: VASILE ROMLUS BRANCOVEANU
- Trainer/in: LAURENTIU MARIUS GHEORGHE
- Trainer/in: VIOREL CERNICA
- Trainer/in: MIRCEA DUMITRU
- Trainer/in: SAVU TOTU
FIŞA DISCIPLINEI
1.Date despre program
|
UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI |
|
|
1.2 Facultatea/Departamentul |
FACULTATEA DE FILOSOFIE / FILOSOFIE PRACTICĂ ŞI ISTORIA FILOSOFIEI |
|
1.3 Catedra |
- |
|
1.4 Domeniul de studii |
FILOSOFIE |
|
1.5 Ciclul de studii |
I (LICENŢĂ) |
|
1.6 Programul de studii/Calificarea |
FILOSOFIE TEORETICA SI LOGICA |
2.Date despre disciplină
|
FILOSOFIA MINTII SI A STIINTEI COGNITIEI |
|||||||
|
2.2 Titularul activităţilor de curs |
Conf. univ. dr. Gabriel Vacariu |
||||||
|
2.3 Titularul activităţilor de seminar |
Conf. univ. dr. Gabriel Vacariu |
||||||
|
2.4 Anul de studiu |
III |
2.5 Semestrul |
I |
2.6 Tipul de evaluare |
Examen |
2.7 Regimul disciplinei |
Obligatorie |
3.Timpul total estimat (ore pe semestru al activităţilor didactice)
|
4 |
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
2 |
|
|
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
56 |
din care: 3.5 curs |
28 |
3.6 seminar/laborator |
28 |
|
Distribuţia fondului de timp |
Ore |
||||
|
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
14 |
||||
|
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
10 |
||||
|
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
10 |
||||
|
Tutoriat |
2 |
||||
|
Examinări |
8 |
||||
|
Alte activităţi .................................................. |
- |
||||
|
3.7 Total ore studiu individual |
44 |
||||
|
3.9 Total ore pe semestru (3.4. + 3.7) |
100 |
||||
|
3.10 Numărul de credite |
6 |
||||
4.Precondiţii (acolo unde este cazul)
|
- |
|
|
4.2 de competenţe |
- |
5.Condiţii (acolo unde este cazul)
|
- |
|
|
5.2 de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
- |
6.Competenţe specifice accumulate
|
- “Conditiile de posibilitate” (Kant) in crearea “filosofiei pure”, adica a filosofiei care ofera un “Weltanschauung” (imagine asupra lumii). scurta introducere la filosofia lui Kant, pozitivismul logic si recenta viziune a lui Michael Friedman. - - Anumite notiune esentiale din fizica: theoria relativitatii a lui Einstein, mecanica cuantica, multiverse sau “hyperspace”, gauri negre, etc. - Relatia dintre stiinta si filosofie si incerc sa arat cu se construieste cadrul de elaborare a unui sistem filosofic. Evident, pentru crearea unui astfel de cadru, filosoful trebuie sa plece de la cunoasterea date de stiintele particulare care descriu (parti ale) lumea (realitatea). - Filosoful trebuie sa incorporeze notiunile esentiale ale stiintelor particulare dar totusi trebuie sa treaca mult dincolo de cunoasterea stiintifica. - Notiunea filosofica de “ontologie” care are un rol essential in fizica. - Rolul final al filosofiei pure este sa creeze o “meta-paradigma” pentru stiinta. Astfel, ca filosofi, trebuie sa ne intoarcem, cum scria Friedman, la “mult uitata imagine a filosofiei care candva ghida stiinta”. Altfel, filosofia nu ramane decat cel mult “filosofia stiintei” de care nici un om de stiinta nu este interesat. |
|
|
Competenţe transversale |
- Abordarea în mod realist şi prin argumentare a unor situaţii-problemă cu grad mediu de dificultate în vederea soluţionării lor eficiente. - Aplicarea tehnicilor de muncă eficientă într-o echipă multidisciplinară pe diverse paliere ierarhice. - Autoevaluarea nevoii de formare profesională în scopul dezvoltării autonomiei personale, inserţiei şi adaptabilităţii la cerinţele pieţei muncii. |
7.Obiectivele disciplinei (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
|
Prezentare generala a Fizicii și surprinderea rolului Filosofiei în acest domeniu la ora actuala. |
|
|
7.2 Obiectivele specifice |
Cursul are în vedere familiarizarea studenţilor în special cu principalele interogaţii şi răspunsuri, termeni şi concepte si teorii din orizontul fizicii la nivel internațional din secolul 20. |
8.Conţinuturi
|
Metode de predare |
Observaţii |
|
|
1. Newton |
||
|
2. Einstein: teoria specială a relativitati |
Prelegerea participativă. Conversaţia. Exemplificarea |
|
|
3. Einstein Teoria generala a relativitatii |
Prelegerea participativă. Conversaţia. Exemplificarea. Problematizarea |
|
|
4. Mecanica cuantica |
Prelegerea participativă. Conversaţia. Exemplificarea |
|
|
5. Rolul filosofiei în fizica |
Prelegerea participativă. Conversaţia. Exemplificarea |
|
|
6. Apriori Kantian relativizat |
Prelegerea participativă. Conversaţia. Exemplificarea |
|
|
7. Reductionism în fizica |
Prelegerea. Conversaţia. Analiza de text |
|
|
8. Antireductionism în fizica |
Prelegerea. Conversaţia. Analiză de text |
|
|
9. Pluralismul stiintific |
Prelegerea. Conversaţia. Problematizarea. |
|
|
10. Ontologia în fizica |
Prelegerea participativă. Dezbaterea. Problematizarea. Exemplificarea |
|
|
11. Kant la ora actuala în fizica |
Prelegerea participativă. Conversaţia. Exemplificarea |
|
|
12. Disunitatea stiintei |
Prelegerea participativă. Problematizarea. Dezbaterea |
|
|
13. Definitia stiintei „fizica” astazi |
Prelegerea participativă. Problematizarea. Analiza de text |
4. |
|
14. Paradigme ale gandirii în fizica |
Prelegerea participativă. Problematizarea. Dezbaterea |
|
|
Bibliografie Michael Heller (2011), “Philosophy in Science”, Chapter 8, “Immanuel Kant: The A Priori Conditions of the Sciences” Michael Friedman (1999) – “Reconsidering Logical Positivism” M. Friedman (2001) – “The Dynamic of Reasoning” Brian Greene - “The Elegant Universe” H. Putnam (2005) “A Philosopher Looks at Quantum Mechanics (Again)” Brit. J. Phil. Sci. 56 (2005), pp. 615–634 Stephen Hawking and Leonard Mlodinow (2010) “The Grand Design” Powell and Dupre (2009) “From molecules to systems: the importance of looking both ways”, Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences 40, 54–64 Barry Smith – “Ontology”, Blackwell Guide to the Philosophy of Computing and Information, Oxford: Blackwell, 2003, pp. 155–166 Margaret Morrison (2006) “Emergence, Reduction, and Theoretical Principles: Rethinking Fundamentalism”, Philosophy of Science, 73 pp. 876–887 Paul Teller (2004), “How We Dapple the World”, Philosophy of Science 71, pp. 425–447 Matthew H. Slater (2005), “Monism on the One Hand, Pluralism on the Other”, Philosophy of Science 72, pp. 22–42. |
||
|
8.2 Seminar/laborator |
Metode de predare |
Observaţii |
|
1. Michael Heller (2011), “Philosophy in Science”, Chapter 8, “Immanuel Kant: The A Priori Conditions of the Sciences” |
Analiza de text. Participare activă la seminarii |
|
|
2. Michael Friedman (1999) – “Reconsidering Logical Positivism”, Chapter 3 “Geometry, convention, and the relativized apriori: Reichenbach, Schlick and Carnap” |
Analiza de text. Problematizarea |
|
|
3. M. Friedman (2001) – “The Dynamic of Reasoning”, Chapter 4 “The relativized a priori” |
Analiza de text. Conversaţia. Exerciţiul |
|
|
4. Brian Greene - “The Elegant Universe”, Chapter 2 (clip: Brian Greene, 1) |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
|
5. Brian Greene - “The Elegant Universe”, Chapter 3 (clip: Brian Greene, 2) |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
|
6. B. Greene - “The Elegant Universe”, Chapter 4 (clip: Brian Greene, 3) |
Analiza de text. Problematizarea |
|
|
7. H. Putnam (2005) “A Philosopher Looks at Quantum Mechanics (Again)” Brit. J. Phil. Sci. 56 (2005), pp. 615–634 |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
|
8. Stephen Hawking and Leonard Mlodinow (2010) “The Grand Design” (short version) |
Analiza de text. Conversaţia. Problematizarea |
|
|
9. (2000) “Round Table Debate: Science versus Philosophy?” (The panel consisted of David Papineau, Professor of Philosophy at King’s College London, Mary Midgley, author and ethicist, Lewis Wolpert, Professor of Biology at University College London and Raymond Tallis, Professor of Geriatric Medicine at Manchester University. The Chair was Anja Steinbauer, President of Philosophy for all) + Video clips: Brooks (edge) + Biocomputation |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
|
10. Dark matter and energy, clips |
Analiza de clips. Conversaţia. Exerciţiul |
|
|
11. Barry Smith – “Ontology”, Blackwell Guide to the Philosophy of Computing and Information, Oxford: Blackwell, 2003, pp. 155–166 |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
|
12. Margaret Morrison (2006) “Emergence, Reduction, and Theoretical Principles: Rethinking Fundamentalism”, Philosophy of Science, 73 pp. 876–887 |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
|
13. Paul Teller (2004), “How We Dapple the World”, Philosophy of Science 71, pp. 425–447 |
Analiza de text. Conversaţia. Exerciţiul |
|
|
14. Matthew H. Slater (2005), “Monism on the One Hand, Pluralism on the Other”, Philosophy of Science 72, pp. 22–42. |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
9. Coroborarea conţinuturilor disciplinei cu aşteptările reprezentanţilor comunităţii epistemice, asociaţiilor profesionale şi angajatori reprezentativi din domeniul aferent programului
|
Conţinutul disciplinei este în concordanţă cu ceea ce se lucrează, în domeniul fizicii la nivel mondial. Ținta cursului este ca studentul să fie la curent cu cercetările de la nivel mondial și înțeleagă rolul filosofului la ora actual în acest domeniu. |
10.Evaluare
|
10.1 Criterii de evaluare |
10.2 Metode de evaluare |
10.3 Pondere din nota finală |
||
|
10.4 Curs |
Discursul coerent. Exemplificarea semnificativă. Argumentarea corectă. |
Expunerea liberă. Chestionarea orală. Participarea activă la cursuri. |
20% |
|
|
10.5 Seminar/laborator |
Capacitatea de analiză de text. Capacitatea de operare cu noţiunile specifice cursului. Aplicarea cunoştinţelor noi. Interesul pentru studiul individual. |
Prezentarea unui text filosofic în semniar. Participarea activă la activitatea de seminar. Teme şi lucrări curente. |
40% |
|
|
Evaluarea scrisă (lucrare finală). 40% |
||||
|
10.6 Standard minim de performanţă |
Cunoştinţe elementare din fizica și relația acestui domeniu cu filosofia si cele de la ora actuala în acest domeniu. Rolul filosofului în aceste domeniu astăzi. |
|||
|
Data completării 28.09.2017 |
Semnătura titularului de curs ......................... |
Semnătura titularului de seminar ......................... |
|
Data avizării în department ......................... |
Semnătura şefului departament ......................... |
|
- Trainer/in: Gabriel Vacariu