FIŞA DISCIPLINEI

1.Date despre program

1.1 Instituţia de învăţământ superior

 UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI

1.2 Facultatea/Departamentul

 FACULTATEA DE FILOSOFIE / FILOSOFIE PRACTICĂ ŞI ISTORIA FILOSOFIEI

1.3 Catedra

 -

1.4 Domeniul de studii

FILOSOFIE

1.5 Ciclul de studii

I (LICENŢĂ)

1.6 Programul de studii/Calificarea

FILOSOFIE TEORETICA SI LOGICA

2.Date despre disciplină

2.1 Denumirea disciplinei

FILOSOFIA MINTII SI A STIINTEI COGNITIEI

2.2 Titularul activităţilor de curs

Conf. univ. dr. Gabriel Vacariu

2.3 Titularul activităţilor de seminar

Conf. univ. dr. Gabriel Vacariu

2.4 Anul de studiu

III

2.5 Semestrul

I

2.6 Tipul de evaluare

Examen

2.7 Regimul disciplinei

Obligatorie

3.Timpul total estimat (ore pe semestru al activităţilor didactice)

3.1 Număr de ore pe săptămână

4

din care: 3.2 curs

2

3.3 seminar/laborator

2

3.4 Total ore din planul de învăţământ

56

din care: 3.5 curs

28

3.6 seminar/laborator

28

Distribuţia fondului de timp

Ore

Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe

14

Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren

10

Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri

10

Tutoriat

2

Examinări

8

Alte activităţi ..................................................

-

3.7 Total ore studiu individual

44

3.9 Total ore pe semestru (3.4. + 3.7)

100

3.10 Numărul de credite

6

4.Precondiţii (acolo unde este cazul)

4.1 de curriculum

 -

4.2 de competenţe

 -

5.Condiţii (acolo unde este cazul)

5.1 de desfăşurare a cursului

-

5.2 de desfăşurare a seminarului/laboratorului

-

6.Competenţe specifice accumulate

Competenţe profesionale

- Teoriile si directiile actuale din filosofia mintii (dualism, behaviorism, teoria identitatii si materialismul eliminativist, functionalism si nonreductionism) si ale stiintei cognitiei (computationalism, connectionism, sisteme dinamice si robotica).

- Notiuni esentiale din aceste domenii: reprezentare, niveluri de analiza/organizationale/epistemologice/ontologice) vs. reductionism, emergenta, etc.

- Prezentare generala a unui sub-domeniu multidisciplinary al stiintei cognitiei: neurostiinta cognitiei care este realizata prin unificarea numitor cunostiinte din neurostiinta si psihologie in vederea rezolvarii unei problem filosofice esentiale, problema minte-creier (corp).

Competenţe transversale

- Abordarea roulului Filosofiei în doua discipline diferite în Filosofia Mintii și în Știința Cognitiei.

- Aplicarea tehnicilor de muncă eficientă într-o echipă multidisciplinară pe diverse paliere ierarhice care țin de domenii și stiinte diferite.

- Autoevaluarea nevoii de formare profesională în scopul dezvoltării autonomiei personale, inserţiei şi adaptabilităţii la cerinţele pieţei muncii.

7.Obiectivele disciplinei (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)

7.1 Obiectivul general al disciplinei

Prezentare generala a Filosofie mintii și a stiintei cognitiei la ora actuala

7.2 Obiectivele specifice

Cursul are în vedere familiarizarea studenţilor cu principalele interogaţii şi răspunsuri, termeni şi concepte si teorii din orizontul „Filosofiei mintii” și „Stiintei cognitiei” la nivel internațional.

8.Conţinuturi

8.1 Curs

Metode de predare

Observaţii

1. Filosofia mintii

1.1. Dualism și behaviorism

Prelegerea participativă. Conversaţia. Exemplificarea

 

1.2. Teoria identitatii și materlialismul eliminativist

Prelegerea participativă. Conversaţia. Exemplificarea. Problematizarea

 

1.3. Functionalism și reductionism

Prelegerea participativă. Conversaţia. Exemplificarea

 

2. Filosofia stiintei cognitiei

2.1 Ce e știința cognitei? Notiuni generale din știința cognitiei

2.2 Computationalismul

Prelegerea. Conversaţia. Analiza de text

 

2.3 Conexionismul

Prelegerea. Conversaţia. Analiză de text

2.4 Teoria sistemelor dinamice

Prelegerea. Conversaţia. Problematizarea.

2.5 Robotica și inteligenta artificiala

Prelegerea participativă. Dezbaterea. Problematizarea. Exemplificarea

3. Notiuni din știința cognitiei

3.1 Reprezentare și procesare mentală

Prelegerea participativă. Problematizarea. Dezbaterea

3.2 Niveluri, emergenta vs. reductionism relația dintre neurostiinta și psihologie

Prelegerea participativă. Problematizarea. Analiza de text

4.

4. Neurostiinta cognitiei

4.1 Introducere în Neurostiinta cognitiei

Prelegerea participativă. Dezbaterea. Problematizarea.

4.2 Problema legăturii, localizare, sincronizare și unitatea mintii

Prelegerea participativă. Dezbaterea. Problematizarea

4.3 Optimism vs. scepticism în neurostiinta cognitiei

Prelegerea participativă. Problematizarea

4.4 Cercetări de ultima ora în neurostiinta cognitiei

Bibliografie

Bechtel, William: 1998, “Representations and cognitive explanations: Assessing the dynamicist’s challenge in cognitive science”, Cognitive Science 22(3), pp. 295–318

Brooks, A. Rodney: 1991, “Intelligence without representation”, Artificial Intelligence 47, pp. 139–159

Chalmers, J. David: 2003, “Consciousness and its place in nature”, in S. Stich and T. Wartfield (eds.), Blackwell Guide to the Philosophy of Mind, Blackwell

Churchland, M. Paul: 1993/1998, Matter and Consciousness, revised edition, A Bradford Book MIT Press

Churchland, M. Paul and Churchland, Patricia S.: 1990, “Intertheoretic Reduction: a Neuroscientist’s Field Guide”, The Neuroscience 2, pp. 249-56 reprinted in R. Warner and T. Szubka (eds.), The Mind-

Body Problem, Blackwell Publishing Inc, 1993

Clark, Andy: 1997b, “The dynamical challenge”, Cognitive Science 21(4), pp. 461–481

Clark, Andy: 2001, Mindware An Introduction to the Philosophy of Cognitive Science, New York, Oxoford, Oxford University Press

Descartes, René: 1994, A Discourse on Method; Meditations on First Philosophy, Principles of Philosophy, translated by J. Veitch, Everyman

Fodor, A. Jerry: 1974, “Special sciences or the disunity of science as a working hypothesis”, Synthese 28, pp. 77–115, reprinted paper

Kossylyn, S. Michael: 1997, “Mental Imagery”, in Michael S. Gazzaniga (ed.), Conversation on Cognitive Science, MIT Press, Cambridge, MA

Levin J. “Functionalism”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (2004 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = http://plato.stanford.edu/entries/functionalism/

McCauley, N. R.: 1998, “Levels of explanation and cognitive architectures”, in W. Bechtel and G. Graham (eds.), A Companion to Cognitive Science, Blackwell, Oxford

Nagel, Thomas: 1974, “What is it like to be a bat?”, Philosophical Review 4 LXXXIII: 435–450

Place, T. Ullin: 1956, “Is consciousness a brain process?”, British Journal pf Psychology in (eds.) Brian Beakley and Peter Ludlow, The Philosophy of Mind, A Bradford Book, The MIT Press

Searle, R. John: 1992, The Rediscovery of the Mind, MIT Press

Searle, R. John: 1999, “The Chinese room”, in Wilson, R. A. and F. Keil (eds.), The MIT Encyclopedia of the Cognitive Sciences, Cambridge: MIT Press

Smart, J. J. C.: 1962, “Sensations and brain processes”, in V. C. Chappell (ed.) The Philosophy of Mind, Englewood

Smart, J. J. C.: “The identity theory of mind”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2004 Edition),

Vacariu, G.: 2005, Mind, brain and EDWs, Synthese (USA)

Van Gelder, Tim: 1995, “What might cognition be if not computation?”, Journal of Philosophy 92, pp. 345–381

Van Gulick, R.: 2001, “Reduction, Emergence and other Recent Options on the Mind/Body Problem- A Philosophic Overview”, Journal of Consciousness Studies, 8, No. 9-10, pp. 1-34

Edward N. Zalta (ed.), URL = http://plato.stanford.edu/archives/fall2004/entries/mind-identity/

8.2 Seminar/laborator

Metode de predare

Observaţii

Descartes: Paragrafe din Meditatia a II-a și a VIa

Analiza de text. Participare activă la seminarii

 

Place (1956) și Churchland (1990)

Analiza de text. Problematizarea

 

Searle (1992) The Rediscovery of the mind, Cap. 4

Analiza de text. Conversaţia. Exerciţiul

Bechtel si Herschbach “Philosophy of the Cognitive Sciences” (2009)

Analiza de text. Dezbaterea

Clark (Chapter 1 and 2; 2001, Chinese Room)

Analiza de text. Dezbaterea

Clark (1997, 2001- Chapter 4)

Analiza de text. Problematizarea

Brooks (2001) – “Intelligence without representation” + Clark 2008

Analiza de text. Dezbaterea

Clark (2001- Chapter 7); van Gelder (1995)

Analiza de text. Conversaţia. Problematizarea

Extending the classical view of representation” (Markman and Dietrich) + Kossylyn

Analiza de text. Dezbaterea

Reduction, Emergence, and Other Recent Options on the Mind/Body Problem, A Philosophic Overview” (van Gulick, 2001, pp. 1-20)

Analiza de text. Conversaţia. Exerciţiul

Holcombe, “The Binding Problem”, (2009)

Analiza de text. Dezbaterea

Bechtel (2009) “How Can Philosophy be a True Cognitive Science Discipline?”

Analiza de text. Dezbaterea

Nivelul molecular- celular in explicarea cognitie (Bickle 2007)

Analiza de text. Conversaţia. Exerciţiul

Vacariu (2005) Mind, brain and EDWs (Synthese)

Analiza de text. Dezbaterea

9. Coroborarea conţinuturilor disciplinei cu aşteptările reprezentanţilor comunităţii epistemice, asociaţiilor profesionale şi angajatori reprezentativi din domeniul aferent programului

Conţinutul disciplinei este în concordanţă cu ceea ce se lucrează, în domeniul filosfofiei mintii și a stiintei cognitiei la nivel mondial. Ținta cursului este ca studentul să fie la curent cu cercetările de la nivel mondial și astfel sa poate sa aplice la proiecte, burse și cercetări pe acest domeniu.

10.Evaluare

Tip activitate

10.1 Criterii de evaluare

10.2 Metode de evaluare

10.3 Pondere din nota finală

10.4 Curs

Discursul coerent. Exemplificarea semnificativă. Argumentarea corectă.

Expunerea liberă.

Chestionarea orală.

Participarea activă la cursuri.

20%

10.5 Seminar/laborator

Capacitatea de analiză de text.

Capacitatea de operare cu noţiunile specifice cursului.

Aplicarea cunoştinţelor noi.

Interesul pentru studiul individual.

Prezentarea unui text filosofic în semniar.

Participarea activă la activitatea de seminar.

Teme şi lucrări curente.

40%

Evaluarea scrisă (lucrare finală). 40%

10.6 Standard minim de performanţă

Cunoştinţe elementare de filosofia mintii și a stiintei cognitiei (directii principale, concepte semnificative, concepţii). Cercetările istorice de la ora actuala în acest domeniu interdisciplinar.

Data completării

28.09.2017

Semnătura titularului de curs

.........................

Semnătura titularului de seminar

.........................

Data avizării în department

.........................

Semnătura şefului departament

.........................