FIŞA DISCIPLINEI
1.Date despre program
|
UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI |
|
|
1.2 Facultatea/Departamentul |
FACULTATEA DE FILOSOFIE / FILOSOFIE PRACTICĂ ŞI ISTORIA FILOSOFIEI |
|
1.3 Catedra |
- |
|
1.4 Domeniul de studii |
FILOSOFIE |
|
1.5 Ciclul de studii |
I (LICENŢĂ) |
|
1.6 Programul de studii/Calificarea |
FILOSOFIE TEORETICA SI LOGICA |
2.Date despre disciplină
|
FILOSOFIA MINTII SI A STIINTEI COGNITIEI |
|||||||
|
2.2 Titularul activităţilor de curs |
Conf. univ. dr. Gabriel Vacariu |
||||||
|
2.3 Titularul activităţilor de seminar |
Conf. univ. dr. Gabriel Vacariu |
||||||
|
2.4 Anul de studiu |
III |
2.5 Semestrul |
I |
2.6 Tipul de evaluare |
Examen |
2.7 Regimul disciplinei |
Obligatorie |
3.Timpul total estimat (ore pe semestru al activităţilor didactice)
|
4 |
din care: 3.2 curs |
2 |
3.3 seminar/laborator |
2 |
|
|
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
56 |
din care: 3.5 curs |
28 |
3.6 seminar/laborator |
28 |
|
Distribuţia fondului de timp |
Ore |
||||
|
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
14 |
||||
|
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
10 |
||||
|
Pregătire seminarii/laboratoare, teme, referate, portofolii şi eseuri |
10 |
||||
|
Tutoriat |
2 |
||||
|
Examinări |
8 |
||||
|
Alte activităţi .................................................. |
- |
||||
|
3.7 Total ore studiu individual |
44 |
||||
|
3.9 Total ore pe semestru (3.4. + 3.7) |
100 |
||||
|
3.10 Numărul de credite |
6 |
||||
4.Precondiţii (acolo unde este cazul)
|
- |
|
|
4.2 de competenţe |
- |
5.Condiţii (acolo unde este cazul)
|
- |
|
|
5.2 de desfăşurare a seminarului/laboratorului |
- |
6.Competenţe specifice accumulate
|
- Teoriile si directiile actuale din filosofia mintii (dualism, behaviorism, teoria identitatii si materialismul eliminativist, functionalism si nonreductionism) si ale stiintei cognitiei (computationalism, connectionism, sisteme dinamice si robotica). - Notiuni esentiale din aceste domenii: reprezentare, niveluri de analiza/organizationale/epistemologice/ontologice) vs. reductionism, emergenta, etc. - Prezentare generala a unui sub-domeniu multidisciplinary al stiintei cognitiei: neurostiinta cognitiei care este realizata prin unificarea numitor cunostiinte din neurostiinta si psihologie in vederea rezolvarii unei problem filosofice esentiale, problema minte-creier (corp). |
|
|
Competenţe transversale |
- Abordarea roulului Filosofiei în doua discipline diferite în Filosofia Mintii și în Știința Cognitiei. - Aplicarea tehnicilor de muncă eficientă într-o echipă multidisciplinară pe diverse paliere ierarhice care țin de domenii și stiinte diferite. - Autoevaluarea nevoii de formare profesională în scopul dezvoltării autonomiei personale, inserţiei şi adaptabilităţii la cerinţele pieţei muncii. |
7.Obiectivele disciplinei (reieşind din grila competenţelor specifice acumulate)
|
Prezentare generala a Filosofie mintii și a stiintei cognitiei la ora actuala |
|
|
7.2 Obiectivele specifice |
Cursul are în vedere familiarizarea studenţilor cu principalele interogaţii şi răspunsuri, termeni şi concepte si teorii din orizontul „Filosofiei mintii” și „Stiintei cognitiei” la nivel internațional. |
8.Conţinuturi
|
Metode de predare |
Observaţii |
|
|
1. Filosofia mintii |
||
|
1.1. Dualism și behaviorism |
Prelegerea participativă. Conversaţia. Exemplificarea |
|
|
1.2. Teoria identitatii și materlialismul eliminativist |
Prelegerea participativă. Conversaţia. Exemplificarea. Problematizarea |
|
|
1.3. Functionalism și reductionism |
Prelegerea participativă. Conversaţia. Exemplificarea |
|
|
2. Filosofia stiintei cognitiei |
||
|
2.1 Ce e știința cognitei? Notiuni generale din știința cognitiei |
||
|
2.2 Computationalismul |
Prelegerea. Conversaţia. Analiza de text |
|
|
2.3 Conexionismul |
Prelegerea. Conversaţia. Analiză de text |
|
|
2.4 Teoria sistemelor dinamice |
Prelegerea. Conversaţia. Problematizarea. |
|
|
2.5 Robotica și inteligenta artificiala |
Prelegerea participativă. Dezbaterea. Problematizarea. Exemplificarea |
|
|
3. Notiuni din știința cognitiei |
||
|
3.1 Reprezentare și procesare mentală |
Prelegerea participativă. Problematizarea. Dezbaterea |
|
|
3.2 Niveluri, emergenta vs. reductionism relația dintre neurostiinta și psihologie |
Prelegerea participativă. Problematizarea. Analiza de text |
4. |
|
4. Neurostiinta cognitiei |
||
|
4.1 Introducere în Neurostiinta cognitiei |
Prelegerea participativă. Dezbaterea. Problematizarea. |
|
|
4.2 Problema legăturii, localizare, sincronizare și unitatea mintii |
Prelegerea participativă. Dezbaterea. Problematizarea |
|
|
4.3 Optimism vs. scepticism în neurostiinta cognitiei |
Prelegerea participativă. Problematizarea |
|
|
4.4 Cercetări de ultima ora în neurostiinta cognitiei |
||
|
Bibliografie Bechtel, William: 1998, “Representations and cognitive explanations: Assessing the dynamicist’s challenge in cognitive science”, Cognitive Science 22(3), pp. 295–318 Brooks, A. Rodney: 1991, “Intelligence without representation”, Artificial Intelligence 47, pp. 139–159 Chalmers, J. David: 2003, “Consciousness and its place in nature”, in S. Stich and T. Wartfield (eds.), Blackwell Guide to the Philosophy of Mind, Blackwell Churchland, M. Paul: 1993/1998, Matter and Consciousness, revised edition, A Bradford Book MIT Press Churchland, M. Paul and Churchland, Patricia S.: 1990, “Intertheoretic Reduction: a Neuroscientist’s Field Guide”, The Neuroscience 2, pp. 249-56 reprinted in R. Warner and T. Szubka (eds.), The Mind- Body Problem, Blackwell Publishing Inc, 1993 Clark, Andy: 1997b, “The dynamical challenge”, Cognitive Science 21(4), pp. 461–481 Clark, Andy: 2001, Mindware – An Introduction to the Philosophy of Cognitive Science, New York, Oxoford, Oxford University Press Descartes, René: 1994, A Discourse on Method; Meditations on First Philosophy, Principles of Philosophy, translated by J. Veitch, Everyman Fodor, A. Jerry: 1974, “Special sciences or the disunity of science as a working hypothesis”, Synthese 28, pp. 77–115, reprinted paper Kossylyn, S. Michael: 1997, “Mental Imagery”, in Michael S. Gazzaniga (ed.), Conversation on Cognitive Science, MIT Press, Cambridge, MA Levin J. “Functionalism”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (2004 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = http://plato.stanford.edu/entries/functionalism/ McCauley, N. R.: 1998, “Levels of explanation and cognitive architectures”, in W. Bechtel and G. Graham (eds.), A Companion to Cognitive Science, Blackwell, Oxford Nagel, Thomas: 1974, “What is it like to be a bat?”, Philosophical Review 4 LXXXIII: 435–450 Place, T. Ullin: 1956, “Is consciousness a brain process?”, British Journal pf Psychology in (eds.) Brian Beakley and Peter Ludlow, The Philosophy of Mind, A Bradford Book, The MIT Press Searle, R. John: 1992, The Rediscovery of the Mind, MIT Press Searle, R. John: 1999, “The Chinese room”, in Wilson, R. A. and F. Keil (eds.), The MIT Encyclopedia of the Cognitive Sciences, Cambridge: MIT Press Smart, J. J. C.: 1962, “Sensations and brain processes”, in V. C. Chappell (ed.) The Philosophy of Mind, Englewood Smart, J. J. C.: “The identity theory of mind”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2004 Edition), Vacariu, G.: 2005, Mind, brain and EDWs, Synthese (USA) Van Gelder, Tim: 1995, “What might cognition be if not computation?”, Journal of Philosophy 92, pp. 345–381 Van Gulick, R.: 2001, “Reduction, Emergence and other Recent Options on the Mind/Body Problem- A Philosophic Overview”, Journal of Consciousness Studies, 8, No. 9-10, pp. 1-34 Edward N. Zalta (ed.), URL = http://plato.stanford.edu/archives/fall2004/entries/mind-identity/ |
||
|
8.2 Seminar/laborator |
Metode de predare |
Observaţii |
|
Descartes: Paragrafe din Meditatia a II-a și a VIa |
Analiza de text. Participare activă la seminarii |
|
|
Place (1956) și Churchland (1990) |
Analiza de text. Problematizarea |
|
|
Searle (1992) The Rediscovery of the mind, Cap. 4 |
Analiza de text. Conversaţia. Exerciţiul |
|
|
Bechtel si Herschbach “Philosophy of the Cognitive Sciences” (2009) |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
|
Clark (Chapter 1 and 2; 2001, Chinese Room) |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
|
Clark (1997, 2001- Chapter 4) |
Analiza de text. Problematizarea |
|
|
Brooks (2001) – “Intelligence without representation” + Clark 2008 |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
|
Clark (2001- Chapter 7); van Gelder (1995) |
Analiza de text. Conversaţia. Problematizarea |
|
|
“Extending the classical view of representation” (Markman and Dietrich) + Kossylyn |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
|
Reduction, Emergence, and Other Recent Options on the Mind/Body Problem, A Philosophic Overview” (van Gulick, 2001, pp. 1-20) |
Analiza de text. Conversaţia. Exerciţiul |
|
|
Holcombe, “The Binding Problem”, (2009) |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
|
Bechtel (2009) “How Can Philosophy be a True Cognitive Science Discipline?” |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
|
Nivelul molecular- celular in explicarea cognitie (Bickle 2007) |
Analiza de text. Conversaţia. Exerciţiul |
|
|
Vacariu (2005) Mind, brain and EDWs (Synthese) |
Analiza de text. Dezbaterea |
|
9. Coroborarea conţinuturilor disciplinei cu aşteptările reprezentanţilor comunităţii epistemice, asociaţiilor profesionale şi angajatori reprezentativi din domeniul aferent programului
|
Conţinutul disciplinei este în concordanţă cu ceea ce se lucrează, în domeniul filosfofiei mintii și a stiintei cognitiei la nivel mondial. Ținta cursului este ca studentul să fie la curent cu cercetările de la nivel mondial și astfel sa poate sa aplice la proiecte, burse și cercetări pe acest domeniu. |
10.Evaluare
|
10.1 Criterii de evaluare |
10.2 Metode de evaluare |
10.3 Pondere din nota finală |
||
|
10.4 Curs |
Discursul coerent. Exemplificarea semnificativă. Argumentarea corectă. |
Expunerea liberă. Chestionarea orală. Participarea activă la cursuri. |
20% |
|
|
10.5 Seminar/laborator |
Capacitatea de analiză de text. Capacitatea de operare cu noţiunile specifice cursului. Aplicarea cunoştinţelor noi. Interesul pentru studiul individual. |
Prezentarea unui text filosofic în semniar. Participarea activă la activitatea de seminar. Teme şi lucrări curente. |
40% |
|
|
Evaluarea scrisă (lucrare finală). 40% |
||||
|
10.6 Standard minim de performanţă |
Cunoştinţe elementare de filosofia mintii și a stiintei cognitiei (directii principale, concepte semnificative, concepţii). Cercetările istorice de la ora actuala în acest domeniu interdisciplinar. |
|||
|
Data completării 28.09.2017 |
Semnătura titularului de curs ......................... |
Semnătura titularului de seminar ......................... |
|
Data avizării în department ......................... |
Semnătura şefului departament ......................... |
|
- Trainer/in: Gabriel Vacariu
- Trainer/in: MIRCEA DUMITRU
- Trainer/in: MIHAI LAURENTIU STAICU
- Trainer/in: VASILE ROMLUS BRANCOVEANU
- Trainer/in: LAURENTIU MARIUS GHEORGHE